Μάγδα Πετμεζά

Κέντρο Ξένων Γλωσσών
Το κλειδί της επιτυχίας στις ξένες γλώσσες...

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Ξενόγλωσση Εκπαίδευση: Αλήθειες και μύθοι πάνω σε ένα φλέγον θέμα.

E-mail Print

Τα τελευταία χρόνια θα έλεγε κανείς ότι υπάρχει ένα είδος υπερπληροφόρησης γύρω από την ξενόγλωσση εκπαίδευση, γεγονός το οποίο, δυστυχώς, αντί να ενημερώσει τους άμεσους αποδέκτες του (τους γονείς και μαθητές) έχει καταφέρει να προκαλέσει μια τεράστια σύχγιση και τελικά να παραπληροφορήσει και να δημιουργήσει φήμες και μύθους.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το θέμα των ιδιαιτέρων μαθημάτων. Όλοι μας έχουμε ακούσει ιστορίες για ιδιαίτερα τα οποία κοστίζουν μυθικά ποσά, επειδή ο καθηγητής «έχει φήμη» ή είναι «ειδικός» στις εξετάσεις κάποιου επιπέδου. Επίσης, έχουμε ακούσει και τιμές πολύ χαμηλές, σχεδόν εξετευτελιστικές που θα έκαναν τον κάθε νουνεχή άνθρωπο να αναρωτηθεί αν αξίζει ο κόπος να δουλέψει κανείς για τόσο λίγα λεφτά και ποια σκοπιμότητα κρύβεται πίσω από κάτι τέτοιο.

Είναι καιρός να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Δεν αμφισβητεί κανείς ότι όλοι οι γονείς θέλουν να πράξουν το καλύτερο για το συμφέρον του παιδιού τους, χωρίς να νοιάζονται για το κόστος. Αυτό το σκεπτικό προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι διάφοροι επιτήδειοι. Ξεκινούν από μύθους ότι τάχα στα φροντιστήρια οι μαθητές δεν χαίρουν εξατομικευμένης προσοχής. Στη συνέχεια ισχυρίζονται ότι τα ιδιαίτερα μαθήματα είναι πιο εντατικά και καταλήγουν στο ότι οι ίδιοι έχουν κάποια εξειδίκευση.

Ο αντίλογος σε όλα αυτά θα πρέπει να ξεκινήσει από την ίδια τη φύση του ιδιαίτερου μαθήματος και να τεθούν κάποια ερωτήματα. Ένα μαθητής και ένας καθηγητής συναντιούνται  και μελετούν  για έναν δεδομένο αριθμό ωρών. Στην αρχή αυτής της σύμβασης (γιατί, ας μην γελιόμαστε, περί άτυπης συμβάσης πρόκειται) ο γονέας δεν έχει καμία εγγύηση ότι όσα του υποσχέθηκαν θα πραγματοποιηθούν. Ποιος «εξειδικευμένος» καθηγητής που κάνει ιδιαίτερα εκπονεί αναλυτικό πρόγραμμα, το οποίο προδιαγράφει τον σαφή αριθμό ωρών και μαθημάτων που θα γίνουν, την ύλη που καλυφθεί μοιρασμένη σε τρίμηνα ή τετράμηνα, με προσυμφωνημένες ημερομηνίες διαγωνισμάτων; Κανείς. Κάτι τέτοια απαιτεί πραγματικά εξειδίκευση και εξατομικευμένη προσοχή, πράγμα που διαθέτουν τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών που έχουν αποφασίσει να διδάσκουν ποιοτικά και να πραγματοποιούν τα όσα υπόσχονται. Ακόμα αξίζει να αναρωτηθεί κανείς, το περιβάλλον του σπιτιού (παιδικό δωμάτιο ή κουζίνα) που θα φιλοξενήσει το ιδιαίτερο μάθημα, είναι πραγματικά το κατάλληλο για να φιλοξενήσει ένα μάθημα; Όλοι γνωρίζουμε πόσο συχνά υπάρχουν διακοπές και παραμβάσεις σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Πώς περιμένουμε, λοιπόν, να γίνει έτσι σωστό μάθημα;

Δεν είναι παράλογο κάποιος γονέας να θέλει το παιδί του να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα του ιδιαίτερου μαθήματος, είτε επειδή εκείνο έχει ιδιαίτερες ικανότητες  είτε ιδιαίτερες ανάγκες. Σε εκείνη την περίπτωση τότε καλό θα ήταν να επιλέξει ένα Κέντρο Ξένων Γλωσσών, μέσα από το οποίο θα έρθει σε επαφή με έναν πραγματικά κατάλληλο και εξειδικευμένο καθηγητή. Επιπλέον, το ίδιο το Κέντρο Ξένων Γλωσσών, θα του παρέχει εγγυημένες υπηρεσίες, σε περιβάλλον όπου μπορεί να συντελεστεί μάθηση και όπου ο μαθητής θα μπορέσει να επωφεληθεί από τα εποπτικά μέσα που διαθέτει το σχολείο, άσχετα αν ο ίδιος δεν ανήκει σε τάξη αλλά κάνει ιδιαίτερο μάθημα. Η ασφάλεια θα είναι η ίδια, γιατί κανένα Κέντρο Ξένων Γλωσσών δεν θα διακινδύνευε τη φήμη του.

Μια άλλη πηγή παραπληροφόρησης για τα θέματα της Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης είναι ο ίδιος ο ανταγωνισμός. Στις μέρες μας, κανείς βρίσκει φροντιστήριο Ξένων Γλωσσών σε  κάθε πολυκατοικία. Τώρα πόσα από αυτά είναι «Σχολεία» Ξένων Γλωσσών, αυτό δεν είναι φανερό. Ωστόσο όλοι βγαίνουν προς άγραν πελατείας και πάνω στο κυνήγι είναι έτοιμοι να κάνουν τα πάντα. Πρώτα - πρώτα κρύβουν αυτό που πραγματικά είναι ή αλλοιώνουν την πραγματικότητα ανάλογα με το πώς τους συμφέρει. Αν τύχουν σε πελάτες που εντυπωσιάζονται εύκολα τότε έχουν «κάνει την καλή τους». Αν κάποιος, όμως, είναι ενημερωμένος και  τους υποβάλλει σε πιο εξονυχιστικές ερωτήσεις, τότε μασάνε τα λόγια τους ή χρησιμοποιούν μπερδεμένες εκφράσεις. Οι ενημερωμένοι πελάτες δεν είναι και οι πιο ευπρόσδεκτοι σε αυτά τα καταστήματα. Το Κέντρο Ξένων Γλωσσών που διαθέτει ενημερώνω ιδιοκτήτη, είναι αυτό που έχει σαφώς προσδιορίσει τους ρόλους που παίζει το προσωπικό του, έχει πεπειραμένους διευθυντές σπουδών και καθηγητές που δεν αρκούνται στο να διδαάσκουν φέτος όπως δίδασκαν και πέρσι. Με μία λέξη: ανανεώνεται. Και μέσα απ'αυτή την ανανέωση προκύπτει η πρόοδος.

Ένα άλλο γνωστό τέχνασμα για να αυξηθούν οι εγγραφές είναι η τακτική της πτώσης των τιμών. Όλοι ξέρουμε ότι στις μέρες μας τίποτα καλό δεν είναι φτηνό. Ποιος δεν θα υποπτευόταν έναν πωλητή αυτοκινήτων που θα του πουλούσε ένα πολυτελές αυτοκίνητο για πενταροδεκάρες. Αν το προϊόν έχει πραγματικά έχεις υψηλές προδιαγραφές ποιότητας, τότε ο πωλητής δεν έχει  λόγο να πουλά σε εξευτελιστικές τιμές.  Δεν υπάρχει λόγος να αναρρωτιόμαστε τι  κρύβεται πίσω από τη στάση αυτή: απλή ανασφάλεια. Όταν γνωρίζω ότι αυτό που έχω να προσφέρω δεν είναι αρκετά καλό, τότε προτιμώ να  κάνω προσφορές για να προσελκύσω, γιατί αλλιώς δεν πρόκειται να με προτιμήσει κανένας. Το κακό είναι ότι τα δεινά της ανασφάλειας, δε σταματάνε εδώ.

Ένα πολύ χειρότερο παρατράγουδο αυτής της ανασφάλειας σχετίζεται με το μέλλον των ίδιων παιδιών. Τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, όπως και κάθε είδους σχολείο, πέρα από τον εκπαιδευτικό του χαρακτήρα έχει και ένα ρόλο συμβουλευτικό. Ο διευθυντής σπουδών συζητά με τους γονείς και τον μαθητή και χαράζουν μια πορεία κοινή, λαμβάνοντας υπόψη τους τον χαρακτήρα του παιδιού, τις ανάγκες του ανάλογα με την ηλικία του και την ικανότητά του. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο. Συχνά όταν λέμε την αλήθεια και συμβουλεύουμε για παράδειγμα έναν μαθητής να μη δώσει εξετάσεις αυτό το χρόνο αλλά τον επόμενο, χάνουμε τον μαθητή γιατί συχνά οι γονείς νομίζουν ότι το κίνητρό μας είναι το οικονομικό κέρδος.

Η αλήθεια, βέβαια, απέχει πολύ απ'αυτόν το μύθο. Κάθε σχολείο  θέλει να πετύχουν οι μαθητές του. Αν, όμως,  το σχολείο νοιάζεται πραγματικά για τον μαθητή θα τον προφυλάξει από απογοητεύσεις και αποτυχίες. Θα του πει την αλήθεια, ακόμα κι αν δεν είναι ευχάριστη δεν θα τον κολακέψει για να κερδίσει πρόσκαιρα μια εγγραφή η οποία θα τον οδηγήσει  σε μια αποτυχία. Είναι πολύ επικίνδυνο να κατατάσσουμε μαθητές σε τάξεις μόνο και μόνο για να μην τους χαλάσουμε το χατίρι, για να είναι με τους φίλους τους ή γιατί θέλουμε να συμπληρώσουμε τμήμα, άσχετα από το αν ανήκουν στο επίπεδο αυτό. Το τι θα συμβεί στη συνέχεια είναι γνωστό: ο μαθητής δεν τα βγάζει πέρα, αρχίζει να χάνει το ενδιαφέρον του για τη γλώσσα, αφού δεν καταλαβαίνει, και στο τέλος τα παρατάει. Καμιά φορά το σενάριο αλλάζει και ο γονιός επεμβαίνει για να σώσει την κατάσταση. Παίρνει το παιδί του από το φροντιστήριο με τις «προσιτές» τιμές και στρέφεται σε ένα σοβαρό Κέντρο Ξένων Γλωσσών. Μόνο που τότε οι προσιτές τιμές έχουν κοστίσει στην οικογένεια πολύ ακριβά.

Είναι γεγονός ότι υπάρχουν Κέντρα Ξένων Γλωσσών που κοστίζουν ακριβότερα από άλλα γιατί αξίζουν περισσότερο από αυτά. Αυτά τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών διαρκώς επενδύουν στην εκπαίδευση των καθηγητών τους και στη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών που παρέχουν. Σε τέτοια Κέντρα Ξένων Γλωσσών, ο μαθητής είναι μια σημαντική μονάδα ενός όλου και το επιχείρημα ότι δεν χαίρει εξατομικευμένης προσοχής ωχριά μπροστά στο γεγονός ότι  κάθε χρόνο χαρτογραφείται η προσωπικότητα του μέσα από διεξοδικά τεστ προσωπικότητας και το προφίλ της τάξης είναι αυτό που διαμορφώνει τον τρόπο διδασκαλίας του κάθε καθηγητή. Όντως, αυτή η διαφορά στην ποιότητα  κοστίζει λίγο πιο ακριβά αλλά είναι αυτή ακριβώς που μας προστατεύει από την απειρία και την αδιαφάνεια. Αξίζει, λοιπόν, τον κόπο να σκεφτεί κανείς μακροπρόθεσμα και όχι μόνο το άμεσο παρόν.

 

 

Συνεργασια με


  
Copyright © 2017 - Created by hyphen - engineering education